Selkokieli

Anna Vuorjoki 359

Minä olen Anna Vuorjoki.
Olen ehdokkaana näissä vaaleissa.
Minut valittiin kaupungin-valtuustoon neljä vuotta sitten.
Toivon, että saan jatkaa työtä siellä.

Puolue, johon kuulun, on vasemmistoliitto.

Minua voi äänestää numerolla 359.

Kerron tässä,
mitä asioita puolustan,
jos minut valitaan.
Voit lähettää minulle sähköpostilla kysymyksiä:
anna(at)annavuorjoki.fi

Koulussa pitää saada hyvää opetusta

Jokainen on otettava huomioon koulussa.
Kaikki ihmiset ovat erilaisia.
Toiset oppivat nopeammin, toiset oppivat hitaammin.
Helsingissä on myös paljon eri kieliä.
Koti ja vanhemmat ovat jokaisella erilaiset.
Silti kaikilla on sama oikeus oppia uusia asioita.

Tukea mielen terveyteen

Joskus ihmiselle saattaa tulla masennus
tai muu mielen-terveyden ongelma.
Joskus vaikeassa tilanteessa on hyvä jutella
jonkun kanssa, joka osaa auttaa.
Silloin on tärkeää,
että ihminen saa nopeasti apua.
Muuten ongelmat saattavat kasvaa.

Jokaisen pitää saada sellaista tukea, jota itse tarvitsee.
Eri ihmiset saattavat tarvita vähän erilaista apua.
Avun saamisen pitää olla helppoa.

Reilut palvelut

Jokaisella ihmisellä on samanlainen oikeus
päästä lääkäriin silloin kun on sairas.
Terveys-palvelut on järjestettävä niin, että
rikkaat ja köyhät saavat apua yhtä helposti.
Tämä on tärkeä muistaa nyt, kun
Suomessa aiotaan muuttaa terveys-palveluita
ja sosiaali-palveluita.

Joskus ihminen tarvitsee
samaan aikaan monenlaista apua.
Esimerkiksi jos on pysyvästi sairas,
lääkäri hoitaa sairautta,
sosiaalityöntekijä auttaa hakemaan rahaa vuokraan
ja henkilökohtainen avustaja auttaa arjessa.
Silloin on hyvä, että nämä kaikki ammattilaiset tuntevat toisensa.
He voivat miettiä yhdessä,
miten voivat parhaiten auttaa ihmistä.

On tärkeää kuunnella sitä ihmistä,
joka tarvitsee apua.
Jokainen on oman elämänsä asiantuntija.

Kaupungissa pitää olla myös luontoa

Helsingissä on kivoja puistoja ja metsiä.
Ne ovat tärkeitä virkistys-paikkoja.
Ne pitää säilyttää sellaisina.

Luonto pitää ottaa huomioon
muissakin päätöksissä.
Me ihmiset tarvitsemme
esimerkiksi puhdasta ilmaa.

Tasa-arvoa

Homot ja lesbot kokevat joskus syrjintää.
Joitakin syrjitään sen takia että
heidän kokemuksensa sukupuolesta on
erilainen kuin muilla.

On tärkeää,
että kaupungin työntekijöillä on tarpeeksi tietoa
seksuaali-vähemmistöistä ja sukupuoli-vähemmistöistä.
Ketään ei saa syrjiä sen takia millainen hän on.

Kuntavaalit

Suomessa on tänä keväänä kunta-vaalit.
Jokainen aikuinen saa äänestää vaaleissa.
Kuntavaaleissa valitaan
ne ihmiset, jotka päättävät oman kaupungin asioista.
He yhdessä muodostavat kaupungin-valtuuston.

Vaalit järjestetään neljän vuoden välein.

Vaali-päivä on 9.4.2017.
Kaikille aikuisille on tullut kotiin kirje,
jossa kerrotaan oma äänestys-paikka.
Kirjekuoressa lukee: ILMOITUS ÄÄNI-OIKEUDESTA.
Äänestys-paikalla on avustajia,
jotka auttavat äänestämisessä.