Selkokieli

Anna Vuorjoki

Minä olen Anna Vuorjoki.
Olen ehdolla eduskuntaan. Olen nyt päättämässä Helsingin asioista kaupunginvaltuustossa.

Puolue, johon kuulun, on vasemmistoliitto.

Kerron tässä,
mitä asioita puolustan.
Voit lähettää minulle sähköpostilla kysymyksiä:
anna(at)annavuorjoki.fi

Koulussa pitää saada hyvää opetusta

Jokainen on otettava huomioon koulussa.
Kaikki ihmiset ovat erilaisia.
Toiset oppivat nopeammin, toiset oppivat hitaammin.
Helsingissä on myös paljon eri kieliä.
Koti ja vanhemmat ovat jokaisella erilaiset.
Silti kaikilla on sama oikeus oppia uusia asioita.

Tukea mielen terveyteen

Joskus ihmiselle saattaa tulla masennus
tai muu mielenterveyden ongelma.
Vaikeassa tilanteessa on hyvä jutella
jonkun kanssa, joka osaa auttaa.
Silloin on tärkeää,
että ihminen saa nopeasti apua.
Muuten ongelmat saattavat kasvaa.

Jokaisen pitää saada sellaista tukea, jota itse tarvitsee.
Eri ihmiset saattavat tarvita vähän erilaista apua.
Avun saamisen pitää olla helppoa.

Reilut palvelut

Jokaisella ihmisellä on samanlainen oikeus
päästä lääkäriin silloin kun on sairas.
Terveyspalvelut on järjestettävä niin, että
rikkaat ja köyhät saavat apua yhtä helposti.
Tämä on tärkeä muistaa nyt, kun
Suomessa aiotaan muuttaa terveyspalveluita
ja sosiaalipalveluita.

Joskus ihminen tarvitsee
samaan aikaan monenlaista apua.
Esimerkiksi jos on pysyvästi sairas,
lääkäri hoitaa sairautta,
sosiaalityöntekijä auttaa hakemaan rahaa vuokraan
ja henkilökohtainen avustaja auttaa arjessa.
Silloin on hyvä, että nämä kaikki ammattilaiset tuntevat toisensa.
He voivat miettiä yhdessä,
miten voivat parhaiten auttaa ihmistä.

On tärkeää kuunnella sitä ihmistä,
joka tarvitsee apua.
Jokainen on oman elämänsä asiantuntija.

Tasa-arvoa

Homot ja lesbot kokevat joskus syrjintää.
Joitakin syrjitään sen takia että
heidän kokemuksensa sukupuolesta on
erilainen kuin muilla.

Jos ihminen tarvitsee sukupuolen korjaamista,
hänen pitää päästä tutkimuksiin helposti.

Ketään ei saa syrjiä sen takia millainen hän on.

Ilmastonmuutos uhkaa

Koko maapallon ilmasto lämpenee.
Se on ihmisten syytä:
me käytämme liikaa öljyä ja hiiltä.
Ilmaston lämpeneminen aiheuttaa
suurta haittaa ihmisille ja luonnolle.
Siksi se on pysäytettävä.

Öljyn käyttöä pitää vähentää.
Metsiä pitää suojella,
koska puut viilentävät ilmastoa.

Suomen eduskunta voi vaikuttaa
myös muihin maihin.
Kaikkien maailman maiden pitää yrittää parhaansa
ilmaston suojelemiseksi.

Eduskuntavaalit

Suomessa on tänä keväänä vaalit.
Jokainen aikuinen saa äänestää vaaleissa.
Eduskuntavaaleissa valitaan
ne ihmiset, jotka päättävät koko Suomen asioista.

Vaalit järjestetään neljän vuoden välein.

Vaali-päivä on 14.4.2019
Kaikille aikuisille tulee kotiin kirje,
jossa kerrotaan oma äänestyspaikka.
Kirjekuoressa lukee: ILMOITUS ÄÄNI-OIKEUDESTA.
Äänestys-paikalla on avustajia,
jotka auttavat äänestämisessä.

Minua voivat äänestää vain helsinkiläiset.
Minun äänestysnumeroni on 22.