Yhdenvertaisuutta lukio-opintoihin

Kaupunginvaltuusto käsitteli eilen aloitettani, jossa vaadin selvittämään mahdollisuutta nykyistä tuetumman opetuksen järjestämiseen lukioissa.

Lukioon on varsinkin aikaisemmin liitetty mielikuvia, että se on pärjääjien ja menestyjien paikka tai jopa karsii jyvät akanoista. Esimerkiksi omana kouluaikanani ajateltiin lukioon menevän niiden, jotka ovat ”hyviä koulussa”.

On hyvin vaarallista, jos tällaiset mielikuvat ohjaavat koulutusvalintoja, ja onneksi niistä onkin päästy eteenpäin. Koulutusjärjestelmää ja opinto-ohjausta on kehitetty, lukioihin on tuotu esimerkiksi erityisopettajan tukea ja monenlaisia koulutuspolkuja pitkin voi päästä erilaisiin ammatteihin. Tämä on tärkeää, jotta jokainen nuori saa opiskella itselleen mieluisen ja sopivan ammatin.  

Heijastuksia vanhantyyppisestä ajattelusta näkyy kuitenkin siinä, että koulutuspaikat kaikkein eniten tukea tarvitseville oppilaille löytyvät nimenomaan ammatilliselta puolelta esimerkiksi erityisammattioppilaitoksista. Toki monelle erityisoppilaalle ammattikoulu on hyvä opiskelupaikka. Jos teoreettinen opiskelu ylipäänsä on raskasta ja vaikeaa, käytännöllisen ammatin opiskeleminen on usein hyvä ratkaisu.

On kuitenkin nuoria, joilla olisi lukupäätä ja kiinnostusta akateemiseen opiskeluun mutta jotka tarvitsevat silti paljon tukea esimerkiksi mielenterveyden ongelmien, tarkkaavaisuuden vaikeuksien tai autismin kirjon pulmien vuoksi. Nykymuotoinen lukio vaatii oppilailta paljon itsenäisyyttä, organisointitaitoja ja kykyä toimia suurissa ryhmissä. Onkin surullista törmätä tilanteisiin, joissa nuori on suuntautunut akateemisiin opintoihin mutta ei erityisvaikeuksiensa vuoksi selviytyisi lukion arjesta ja joutuu siksi pakosta valitsemaan jonkun ammatillisen linjan.

Valtuustoaloitteessani ehdotin selvitettäväksi mahdollisuuksia esimerkiksi erityisluokkamuotoiseen lukio-opetukseen. Ajatus erityisluokista lukioissa ei saanut tukea. Kaupunginhallitus päätti kuitenkin vaatia selvitystä, paljonko Helsingissä on nuoria, jotka eivät voi hakeutua lukioon riittämättömän tuen vuoksi.  

Olen erittäin iloinen siitä, että asiaa päätettiin selvittää tarkemmin. Jos selvitys osoittaa tarvetta nykyistä intensiivisemmälle tuelle, on mietittävä, millä tavalla se voidaan toteuttaa lukioissa.

Tavoitteena pitää olla mahdollisimman suuri koulutuksen yhdenvertaisuus: se, että lukio-opiskelu on aidosti mahdollista monenlaisille nuorille.  

Katjaaloite, koulutus, 2020